Innledning
Lærere
står i en maktposisjon når de underviser. Når lærer befinner seg i denne
posisjonen kan han/ hun både ha positiv og negativ påvirkning ovenfor elevene.
Det er ikke alle lærere som er bevisst hvilken påvirkning de har, og det er
derfor viktig at denne problematikken kommer på bane.
Trygve
Bergem (2011) fokuserer på forholdet mellom pedagogikk og etikk i sin bok Læreren i etikkens motlys. I kapitlet læreryrket i et maktperspektiv tar han
opp viktigheten av maktbrukens rolle i læreryrket. Han sier at ”…alle som er
tildelt makt og myndighet, kan midlertid bli fristet til å misbruke den. Det
gjelder også for skolens lærere. De kan gjøre det både bevisst og ubevisst”
(Bergen 2011: 33). Lærere trenger med andre ord å ha en reflektert holdning til
måten de underviser på.
I
dette innlegget ønsker jeg å tilnærme meg ulike former for maktbruk i
klasseledelse, og se på hvordan dette kan overføres til gode relasjoner i
undervisningssituasjonen.
Hoveddel
3 former for makt
Bergem
refererer til tre former for maktbruk i klasserommet. Disse tre er 1) den
formelle makten, 2) den faglige makten og 3) den karismatiske makten. I det
følgende skal jeg komme inn på disse.
Læreren
har en formell makt knyttet til sin rolle i klasserommet. Dette skjer
i møte mellom lærer- elev. Den formelle makten henviser til det ansvaret
læreren har, både før en undervisningstime og i selve undervisningssituasjonen.
Når en lærer eksempelvis står frem og forteller hva han betrakter som rett
eller galt, har han full myndighet til å kunne gjøre nettopp dette. Det er i
slike situasjoner hvor lærer uttaler seg gjennom faglig kunnskap, at elever kan
ta stilling til læreren og vite hvor han/ hun står.
Læreren
har en faglig makt i det han/ hun sitter på en gitt kunnskap. Kanskje
er det bare denne ene læreren på skolen som har akkurat denne faglige
kompetansen, og da kan dette gi læreren en spesiell makt. I en slik situasjon
er det viktig at læreren er klar over det ansvaret som ligger i å inneha en
slik type faglig makt, slik at makten ikke blir misbrukt.
Den
tredje formen for makt er den karismatiske makten. Det er ikke
alle lærere som har denne makten i like stor grad, fordi den henger sammen med
lærers egenskaper og personlighet. Det er likevel denne makten som har størst
påvirkningskraft. Vi kan vel alle huske å ha hatt noen lærere som var mer
engasjerte enn andre, og at det kanskje var lettere for de ”livlige” og
kreative lærerne å fenge oss når vi selv var elever.
Hva skal til for å oppnå god
relasjon mellom lærer- elev, og hva har lærer- elev relasjon å si for læringsmiljøet?
Som
lærer er det viktig å utøver sin makt rett, slik at relasjonen mellom lærer og
elev blir bevart til det optimale. Dette har jeg erfart i egen praksis. Dersom
jeg av en eller annen grunn ikke kjenner meg godt nok forberedt til en undervisningstime,
kan jeg merke at jeg innehar en viss usikkerhet som jeg prøver å skjule ovenfor
elevene. Dersom elevene oppdager min usikkerhet i forhold til f. eks rekkefølge
på hva som skal skje, er det lett for at eleven får sin vilje. I slike
situasjoner blir jeg en ettergivende lærer, og det ønsker jeg ikke å være. Jeg
merker på den annen side at når jeg er klar i hodet og har en tydelig plan både
med læringsaktivitet og det faglige innhold, har jeg en helt annen ro i
kroppen, og jeg utstråler sikkert også mer trygghet ovenfor elevene. Dersom jeg
ikke tar mitt ansvar på alvor gjennom min formelle, faglige og karismatiske
makt, går det ut fra dette ut over elevenes troverdigheten og respekt ovenfor
meg som lærer.
Bergem
sier at læreren skal ”…bruke sin makt til å hjelpe alle elever med å utvikle
tro på egne evner og muligheter, slik at de våger og blir i stand til å hevde
sin selvstendighet og frihet” (Bergem 2011: 36). Ut fra dette utsagnet stilles
det krav til meg som lærer, ikke bare på det faglige plan, men også på det
personlige plan. Kravene dreier seg om at jeg må ha en relasjon med elev, og at
det i denne relasjonen skal foregå en oppmuntring fra min side. Jeg som lærer
skal undervise slik at ALLE elever skal få hjelp til å tro på sine egne
ferdigheter. Som musikk- og dramalærer på barneskolen har jeg den fordel at jeg
er karismatisk person. Jeg bruker rommet på ulike måter i undervisningen, og er
gjerne spontan dersom jeg finner det passende i den gitte situasjon. Dette gjør
at jeg får med meg elever på ting som gjerne er kjedelig, men som jeg mestrer å
introdusere på en spennende måte. I situasjoner hvor det blir bråkete og
opplegget kommer ut av kontroll, bruker jeg som regel min makt til å skifte
fokus for barna. Jeg vet at jeg i en slik situasjon har valget mellom å rope
”hysj” på elevene eller gjøre noe annet. Jeg har som mål å snakke med normalt
stemmeleie med mine elever, slik at jeg selv forholder meg rolig. Jeg har
oppdaget at ved å gjøre en brå vending i f. eks et musikkopplegg som er kommet ut
av kontroll, kan det hjelpe meg til å få kontrollen tilbake. F. eks kan jeg
plutselig strekke mine hender i være og si: hendene i været, hendene ut,
hendene på hodet, hendene i bakken, osv. Jeg viser med egen kropp hvor hendene
skal være. Når jeg begynner å gjøre slike bevegelser begynner først noen barn å
henge seg på, og etter hvert er alle med. Dette er bare et av flere eksempler
på hvordan jeg som lærer kan utøve min makt på en positiv måte som kan fremme
mestringsfølelse til elevene og bidra til samhold.
Jeg
ønsker å skape et trygt og positivt læringsmiljø. Dette gjør jeg ved å starte
hver musikktime med å gjennomgå dagens plan. Da blir det forutsigbart for dem
hva som skal skje, og de trenger ikke blir redde for om de skal gjøre noe de
ikke våger. Det har også vært viktig for meg å ha leker som alle kan være med
på som en form for oppvarming. Dette kan f. eks være leker som fokuserer på
rytme, takt eller tekst. Jeg jobber med å være konsekvent, og er streng ovenfor
elevene på hvordan vi skal oppføre oss ovenfor hverandre; at klasserommet skal
være et sted hvor vi kan øve oss på å bli gode i ting. Her skal vi ikke le av
hverandre eller henge hverandre ut. Vi skal heie hverandre frem. Når jeg må
repetere denne holdningen for elevene refererer jeg til min faglige kompetanse
og erfaring, og er tydelig på hvilke regler som gjelder. Brudd på regler får
konsekvenser. I en slik situasjon hvor jeg er streng på denne måten, ser jeg
likevel på meg selv som en positiv forsterker. Jeg skaper en trygg arena for kreativ
utfoldelse, og er tydelig med reglene for de som ødelegger for andre. Ut fra
dette kan man også si at når jeg som lærer er tydelig med hvordan jeg vil ha
det, blir det forutsigbart for elevene. Dette skaper en trygghet i
læringsmiljøet, som igjen kan bidra til at elevene lettere åpner seg opp.
Avslutning
Lærer
står i en maktposisjon i sitt yrke. Det er derfor viktig å ha et reflektert
forhold til denne makten i møte med elever, slik at makten ikke misbrukes i
møte mellom lærer- elev. Det er i dette møtet at relasjonen bygges, og at
tillit etableres. Jeg mener at gode lærere er de som er bevisste i sine
handlinger og kommer med tydelige mål og en strukturert ledelse ovenfor
klassen. Da vet elevene hva de skal forholde seg til, og kan jobbe mot mål som
læreren setter. En lærer bør utøve sin makt gjennom å ”…stimulere den enkeltes
elevs vekst, utvikling og selvstendighet” (Bergem 2011: 36), og læreren bør
være bevisst sine handlinger slik at han/ hun utøver sin myndighet med etikk i
bakhodet. Da er lærer med på å bidra til noe positivt, som i møte med elever
kan bidra til å bygge deres selvtillit og faglige utvikling.
Kilder:
Bergem, T. (2011) Læreren i etikkens motlys. Oslo: Gyldendal
• Det er veldig interessant å lese om korleis du reflekterar rundt din eigen praksis i høve til teori rundt den makta læreren har i klasserommet. Dei konkrete døma du gjev frå praksis syner særeigenheita med faget ditt og får godt fram den medvitne haldninga du har til det å vera ein klasseleiar. I eit kreativt fag er nok det å skapa tryggleik til å utfalde seg eit viktig poeng, som du skildrar godt her.
SvarSlett• Du har god struktur i teksten din, der du presenterer den aktuelle teorien og bygger opp refleksjon og døme rundt denne teorien. Det gjer at det er lett for meg som lesar å fylgje poenga dine.
Ønske: Du skriv godt om relasjonar mellom deg som lærar og elevane som ei gruppe, eg kunne ynskt meg at du og skreiv noko om relasjonar til enkeltelevar. T.d. korleis du som musikklærar bygger opp relasjon til elevar som strevar med faget eller som har vanskeleg for å åpne seg i kreativt samspel. Eg ser likevel at oppgåva er såpass avgrensa i storleik at det er vanskelig å få med «alt».
* Interessant at du også har valt å vinkla dette med klasseleiing frå eit maktperspektiv. Bergem (2011) skriv mykje godt om dette og du har verkeleg satt deg inn i hans teori.
SvarSlett* Spanande og artig å lesa om måten du handterar utfordrande situasjonar i klasserommet med å rekkja opp hendene, skifta tema osv. Det er også fint å lesa om at du er ærlig i høve til det å av og til kunna vera usikker på korleis du skal gjennomføra timen og handheva reglar. Faren for å bli ettergjevande er alltid tilstades. Men når du har mange gode tankar om korleis dette skal løysast og når du har eit mål om å vera klar i hovudet og vera trygg fagleg, trur eg du har stort potensiale til å lukkast!
Ønskje: Det er også spanande å lesa tankane dine om at regelbrot må få konsekvensar. Du skriv om positiv forsterking og forutsigbare rammar for elevane. Her kunne eg tenka meg å høyra meir. Kanskje du endå djupare inn i temaet og gjeve lesaren konkrete eksempel frå eigen undervisning og skulekvardag.