Dere som kommenterte innlegget mitt hadde begge et ønske om at
jeg burde ha gått mer konkret inn på situasjoner med enkeltelever. Jeg ser
poenget, og hadde det i tankene under skrivingen, men grunnet innleggets
størrelse og omfang, fikk det ikke nok fokus. Jeg kan likevel i
sluttkommentaren gi et eksempel på maktbruk i møte med et kormedlem, som har
forsterket relasjonen oss imellom. Eksemplet er ikke fra et klasserom, men fra
en undervisningssituasjon der jeg er dirigent og jenten kormedlem.
Jeg har kor en gang i uken
med jenter i alder 5-7. Klasse. På en øving merket jeg at noe ikke stemte med
korjentene som gruppe og enhet. Jeg satt ved flygelet, og jentene stod i en
sirkel rundt flygelet. Jeg merket at det var en jente, Ada, som ignorerte en
annen, Karoline. Ada unngikk Karoline, og jeg registrerte at hele
gruppedynamikken endret seg. Jeg merket at fokuset på meg som leder var svekket
fra enkelte, og at Ada tok makt. Jeg vurderte om jeg skulle ta tak i det der og
da og ta de ut på gangen og snakke med de. Men jeg tenkte at jeg ville ikke
avslutte øvelsen og la resten av koret vente på at jeg meklet med disse
jentene. Det ble ikke rettferdig ovenfor gruppen. Så jeg plasserte Ada og Karoline
adskilt, og rettet fokuset over på en låt vi jobbet med. Jeg var streng ovenfor
alle om å følge med, og lot de ikke få sjanse til å vise at de ignorerte
hverandre. Ada er til vanlig sprudlende og grei, men var nå sur og gretten.
Etter øvelsen når vi hadde
avsluttet sa jeg til jentene ”ut på kjøkkenet”. Jeg visste at en slik sosial
greie ikke var mitt ansvar, men det kostet meg så lite at jeg valgte å ta tak i
det. Jeg brukte min makt til å spørre de ut, og forventet et svar. Ada ville
ikke si hvorfor hun var sur på Karoline, men sa hun hadde sine grunner. Jeg
forklarte at på kor skulle vi inkludere hverandre, og forklarte hvordan vi
skulle ha det. Her kjente jeg på myndigheten jeg hadde til å kunne si hva jeg
mente var rett og galt. Dersom Ada var sur på Karoline, men ikke ville si
hvorfor, da mente jeg at Ada ikke gav Karoline noen sjanse til å gjøre det godt
igjen. Jeg fikk dem til å snakke ut og avtalte seg i mellom at Ada skulle si
sannheten på melding når hun var kommet hjem.
På vei hjem fra kor fikk
jeg mail på facebook om hvor takknemlig Ada var for at jeg hadde brydd meg om
henne, selv om det var hun som ignorerte og var sur. Neste dag i min lærerjobb
møtte jeg Karoline på skolen, og hun var også veldig takknemlig. Jeg tenkte at
jeg ikke hadde gjort noe annet enn å stille de direkte spørsmål som fremmet
deres refleksjon over saken.
I ettertid har jeg tenkt at det faktisk kan bety noe å bare
lytte til barn/ elever/ kormedlem vi er leder/ lærer for. I relasjonen har vi
myndighet til å kunne være ærlig, og det er derfor viktig å vinkle samtalen på
hvordan ting kan bli bedre. Da bruker man makten til oppmuntring. Hadde jeg
ikke hatt den faglige kompetansen innen sang og musikk, hadde jeg ikke hatt en
plattform å utøve min formelle og karismatiske makt. Hadde jeg bare hatt
karismatisk makt, ville det ikke fungert i lengden. De tre former for makt
henger derfor sammen, og får stor betydning i møte med elever. Maktbruk kan på
denne måten påvirke relasjoner både i og utenfor klasserommet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar